BØRN OG ØJENBETÆNDELSE

Sundhedsstyrelsens information.
Læse denne vejledning og infromer personalet, hvis dit barn viser tegn på øjenbetændelse.
Øjenbetændelse (conjunctivitis) er betændelse i øjets bindehinde. Bindehinden dækker "det vhide " i øjet og indersiden af øjenlåget.

Om smitte.
Smitten overføres ved berøring og via genstande som håndklæder og legetøj. Der kan også ske smitte gennem luften med hoste og nys.
Om forebyggelse.
Øjenbetændelse forebygges ved god hygiejne. korrekt håndhygiejne er vigtig. Udfør håndhygiejne efter kontakt med væske fra øjnene.
Symptomer.
Øjenbetændelse dækker over både milde og svære medicinske tilstande.
Milde tilstande.
Der er to former for milde tilstande af øjenbetændelse, der specielt opstår hos forkølede børne.
Den første milde form ses som en mild øjenbetændelse med let rødmen, tåreflod og lidt blakket pusdannelse i øjenkrogen ( "gule klatter"), mest udtalt efter søvn. Dette skyldes tilstopning af tårekanalen på grund af hævede slimhinder. Børn med denne form for øjenbetændelse må gerne komme i institution!
Den anden midle form for øjenbetændelse skyldes nogle virus, der kun er lidt smitsomme. Symptomerne ved denne form for øjenbetændelse er ikke ret udtalte, og almentilstanden er ikke påvirket. antibiotika har ingen virkning. Børn med denne form for øjenbetændelse må gerne komme i institution.
Begge disse to former for øjenbetændelse er meget almindelige, og næsten alle børn oplever det.
Hvis problemerne varer i mere end en uge, skal barnet ses af en læge, der skal tage stilling til videre behandling og forholdsregler.